Lupus

Direktlänk till inlägg 17 augusti 2010

Aspergers = våldsamhet?

Av Lupus - 17 augusti 2010 15:42

Nej, nu blir Lupus själv förbannad. Snurrade runt på facebook, och gruppen 'Aspergaren' hade lagt upp en länk till en insändare till NWT (någon värmländsk tidning, aldrig hört talas om den tidigare).


Insändaren kom från en kvinna, som dels har en son med Aspergers Syndrom och även är lärare på högstadet och undervisar där elever med just Aspergers Syndrom.

Anledningen till att hon skriver, är att hon reagerat på en artikel som skrevs den 7/8, och nu vill hon säga ifrån - för man är inte våldsam på grund av sin Asperger-diagnos!

Insändaren finner ni HÄR.


Artikeln hon reagerat på fanns förstås inte länkad som 'källa' eller så. Crap-tidning.

Anyway, detektiv Lupus fann den utan större svårigheter.

Mamman i familjen har i 4 år kämpat för att sonen, på 17 år, ska hamna på ett boende där han kan få hjälp, då han bland annat dragit kniv mot sin bror. På grund av frustration (undra varifrån den kommer...).

Självklart hamnar han mellan stolarna, då kommunen inte 'kan avgöra vem som bär ansvaret'.

Uppenbarligen behöver han ju mer hjälp än vad nuvarande skola samt familj kan ge - då spelar det i min mening ingen roll vem som tar beslutet om att ge honom en plats på ett boende, bara någon gör det.

Det hela har avslagits 3 gånger.

Artikeln finner ni HÄR.

 
 
Lizette

Lizette

17 augusti 2010 19:04

Sv: Ja det är faktiskt riktigt roligt, speciellt när man vinner :) Men tyvärr så hade inte en av oss tid idag, så vi ställde in det. Har strosat runt ute i två timmar bara för att fördriva tiden istället och ikväll blir det filmen "The boat that rocked" :)

http://lizette.blogg.se

 
Nina

Nina

18 augusti 2010 07:40

Tyvärr vill folk bara ha en anledning, även om anledningen inte stämmer. Visst, det finns folk med asperger som är aggressiva men av min erfarenhet är det inte på grund av diagnosen utav omvärlden som särbehandlar dom eller skjuter undan dom. Vem som helst skulle bli galen av att behandlas som ett mongo under lång tid och sen inte ens få ut något av det!

http://ninacrown.wordpress.com

 
Lizette

Lizette

18 augusti 2010 19:28

Ja, den filmen var faktiskt riktigt bra! När jag har så höga förhoppningar på filmer brukar jag oftast bli besviken men det blev jag inte. Jaså, är Death at funeral bra? Är det en komedi?

Har du förresten sett filmen Upp? Det är en film jag kan se om och om igen :)

http://lizette.blogg.se

 
Nina

Nina

29 augusti 2010 15:41

Hörre du min lilla gulltant ^^ när ska du skriva något nytt här?

http://ninacrown.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lupus - 17 oktober 2010 22:20

Bilder på hundarna som var på dagiset fredagen den 15 oktober -10. Klicka för större bilder. Wilma - Dvärgschnauzertik, 5 år      Eyra - Border Collietik, 1½ år       Blizze - Golden Retrieverhane, 5 år         B...

Av Lupus - 17 oktober 2010 20:47

Nu ska jag försöka ta mig i kragen och komma tillbaka till bloggen igen. Har haft fullt upp med datorer, hunden, pojkvännen, kontaktpersonen och sist men inte minst mitt jobb! Eller ja, arbetspraktik än så länge. Trivs som fisken i vattnet, så det ...

Av Lupus - 8 september 2010 13:01

Yes, nu är dator och skärm beställt på Komplett, så nu är det bara väntan på att smset ska dyka upp om att jag kan hämta datorn inne i stan. Najs som satan. Då blir det till att kalla hit bror liten och pojkvännen, så får dom montera ihop datorn (n...

Av Lupus - 6 september 2010 13:02

Woh! Äntligen kanske det blir som det ska nu, efter mycket om och men med kontaktpersonsgrejen.Igår träffade jag den nya, och vi klickade riktigt bra redan från början. Jag är hennes första kontaktpersonsjobb, hon bor inte ens 10 minuters promenad fr...

Av Lupus - 5 september 2010 21:06

Då har lilla Lupus gått med i denna tävling för att försöka vinna sig en rosa MacBook ^^ Det är NinaCrown som skriver detta så blir bara denna korta notis för tillfället! :D   Btw, Lupus dator har tydligen tagit självmord och gett upp totalt :O B...

Ovido - Quiz & Flashcards